Aktuelt

Lesetid: 4 minutter

Fra ett kontor til 47 avdelinger!

Hvordan skape samhold når vi ikke kan møtes? Fra en gjeng som kunne samles på kontoret, har vi måttet skape 47 nye avdelinger - en for hvert hjemmekontor. Men vi samles over kaffekoppene!

Alle i SOCO-gjengen har tradisjonelt sittet ute hos kundene når de er i prosjekt. Kontakten med kollegaene må pleies, så det å møtes har alltid vært viktig for oss.  Gjerne i form av en fysisk samling minst en gang i måneden. 

Før Covid19 var alle våre arrangementer preget av å møtes og ha det morsomt sammen. Det skjer naturlig ved de vanlige stor sosiale anledningene som sommerfester, turer, julebord og kick-off. Selv de faglige møteplassene som ved konferanser og felles sertifiseringer har det alltid vært stor fokus på også det sosiale. Som alle andre opplever vi at hjemmekontor og møterestriksjoner gjør det umulig å gjøre som før. Så da må vi finne andre løsninger på hvordan kan vi samles og være sosiale når vi i enda større grad sitter hver for oss.

For eksempel kan hjemmekontor fort bety mye stillesitting og skjermtid. Så da tok SOCO Aktiv gruppen ansvar og arrangerte en SOCO Challenge både for fysisk aktivitet og helse, og for å få ut litt konkurranseinstinkt mellom de ulike lagene. I tillegg har vi prøvd å i enda større grad utnytte de digitale plattformene vi har tilgjengelig. Om det er Slack, Snap, Facebook, eller SOCO e-sportbedriftslag sin Discord – det drypper inn bilder, morsomme tips, faglige spørsmål eller hyggelige gratulasjoner.

Jeg tror det er viktig å ikke vente på bedre tider. Vi må skape entusiasme og gjøre de tingene vi vil nå!

MARIUS MÆLE, DAGLIG LEDER

Praten rundt kaffemaskinen

For å kunne slå av en prat og høre hvordan det går med hverandre, har vi arrangert onsdagsmøter på Teams ca annen hver uke. De består av en hyggelig halvtime med en rask «runde rundt bordet» med hva som som skjer i SOCO, i prosjektene, i testmarkedet eller på hjemmebane. En slik liten pause fra agendaer og tunge oppgaver bryter opp hverdagen.   

Enda viktigere blir oppfølgingen av hver enkelt. I tillegg til de halvårlige medarbeidersamtalene våre, kjører vi også medarbeiderundersøkelsen vår SOCO Puls – en kort spørreundersøkelse som konsulentene besvarer kvartalsvis. SOCO Puls har kanskje blitt enda viktigere nå enn hva den var før under «normale» tider. Her får vi inn ønsker og innspill som raskt kan implementeres.   

Noe som før

Heldigvis er jo noe som før. For eksempel er det mange SOCO’ere gleder seg til fredag ettermiddag og Marius sin Ukeslutt, en ukentlig oppsummering hvor stort og smått beskrives i en lystig tone. Noen tradisjoner klarer vi også å opprettholde, om enn med en liten tvist. Som Kick-off på Teams, eller SOCO Kakefest i egen stue fremfor ute hos kundene. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at man begynner å bli lei. Lei hjemmekontor, lei skjermer, lei av å ikke kunne møtes. For å holde stemningen oppe sender vi noen hyggelige overraskelser til våre nye avdelinger.

Hyggelig med stadige overraskelser i posten! Ellers gleder jeg meg til vi igjen kan møtes og reise på tur sammen!

FRA SOCO PULS MAI 2021

Så SOCO-gjengen har våknet til blant annet lunsj levert på døren når det er Kick-off. Vi har stadig vekk fått gaver i posten, som Flax-lodd og sjokolade, notatbøker og positlapper. Og hvem glemmer vel de 2 kg med Kvikk Lunsj som vi fikk levert på døren av Marius og Tuva før påske? Det siste er de nye kaffekoppene med hver enkelts nye avdelingsnavn og de har raskt funnet seg til rette på sitt eget «kontor».  

Vi gleder oss til vi kan møtes igjen. Inntil da fyller vi koppene og kruser videre!