Aktuelt

Lesetid: 3 minutter

Er det noen der? – Tilskuereffekten

Hvis et tre faller i skogen, og ingen hører det, lager det da en lyd? Et filosofisk spørsmål jeg ikke skal besvare her. Men innimellom, i moderne kommunikasjonsmetoder, kan man lure på om noen har fått med seg spørsmålet du stilte for en time siden. Ting forsvinner fort fra både oppmerksomheten og chatteloggen. Kanskje du er offer for en konspirasjon satt ut av din argeste konkurrent for å knekke moralen din, eller kanskje du er offer for et snev av tilskuereffekten?

Tilskuereffekten, sannsynligheten for at man vil hjelpe noen reduseres hvis det er andre til stede i situasjonen. Effekten er vel kommunisert via diverse medier de seneste årene, tv-program som «Schrödingers katt», «Typisk deg», «Hvem bryr seg» og «Brille» har alle diskutert effekten.

Til forskjell fra hva «Hvem bryr seg» ville poengtere, er man ikke ond selv om man ikke reagerer i en nødsituasjon, det er rett og slett veldig vanlig. Nå er vi sjelden i en nødsituasjon ved testing av programvare, men studier har påvist tilskuereffekten i mange ulike omstendigheter, også i den digitale verden.

Når man spør om hjelp til en gruppe mennesker er det ofte som å rope i skogen, ingen føler seg ansvarlig til å svare. Eller så blir det ofte sånn at en person tar ansvar og ender opp med å bruke masse tid på «support». 

Det beste generelle tipset mot tilskuereffekten dersom du trenger hjelp, er å ansvarliggjøre noen. Får du for eksempel illebefinnende i Karl Johans gate, istedenfor et generelt hjelp, pek og si: «Du i blå jakke, hjelp meg!»

Vi vet jo alle viktigheten av å sette korrekt person i «Til» på mail, det er mange som tenker de ikke er forventet å gjøre noe dersom de bare står på kopi. En @ i jira eller chatterom gir som regel høyere sjanse for svar. Direkte kommunikasjon med enkeltperson er det mest effektive, men kan være drepende for konsentrasjonen til oraklet som stadig blir kontaktet.

På den andre siden kan man ha et system som fordeler ansvaret jevnt mellom aktuelle ressurser i felles supportkanaler. I chatterom på eksempelvis Hipchat eller Slack har jeg erfart ekstrem forskjell på det å ha en «bamse» eller ikke. En bamse har ansvaret for å følge opp henvendelser for en dag eller uke, med da rullerende ansvar innenfor et gitt team. Og så er det selvfølgelig veldig viktig å ha en faktisk bamse man plasserer på pulten til den ansvarlige.

En undervurdert problemstilling er når bamseansvaret havner hos en som er syk eller har fri. Da er tilskuereffekten tilbake, om enda ikke forsterket, for da er det i hvert fall ikke mitt ansvar. Systemet må også sikre at man har en bamse i bakhånd. Så får vi bare håpe at dagens bamse ikke gjør deg en bjørnetjeneste.

Kvalitetspuff

Kvalitetspuffing er en serie korte tekster skrevet av Geir Maurud, med hovedfokus på hvordan vi kan gjøre arbeidshverdagen litt bedre ved hjelp av enkle grep. Hver tekst presenterer en ny tankefeil vi kan gjøre noe med, slik at vi daglig kan bli en litt bedre versjon av oss selv.

Les flere kvalitetspuff her!