SOCO tilbyr en lang rekke kurs, og ett av de mest populære er kurset om testing med Sindre Sandvik. Her dekkes de viktigste prinsippene og teknikkene innenfor programvaretesting, og fokuset er på praktiske eksempler. Vi tok en prat med Sindre etter kurset for ivrige kunder denne uken. Hvordan bruker han pedagogikk i testingen? Er det noen tidløse utfordringer i faget vårt?
Sindre, du har jo over 35 års erfaring med test, i tillegg til å ha pedagogisk utdanning. Ser du noen likheter mellom testyrket og undervisning?
Vel, som lærer ble det jo til at jeg lette etter feil hele tiden, akkurat som jeg gjør nå som tester. I hvert fall gjorde jeg det når jeg rettet elevenes prøver. Nei da, spøk til side… Det er jo utfordringer i en testers hverdag som gjerne løses med pedagogiske virkemidler. Det er et viktig samspill mellom de som utvikler løsningen og brukerne av den, og vi testere kan fort havne i en mellomposisjon. Da gjelder det å ha et pedagogisk fokus når en skal forklare til sluttbrukere at utviklerne må bare gjøre det slik og sånn, for eksempel av teknologiske grunner eller at andre kvalitetsegenskaper har forrang. På samme måte må vi forklare utviklerne at sluttbrukerene kanskje ikke vil forstå måten du har løst utfordringen på. Nå skal det sies at det er noe færre slike utfordringer i prosjekt der brukeropplevelse (UX) er sentralt.
Testfaget utvikler seg raskt, og du har jo tidligere snakket om hvordan enkelte diskusjoner i testfaget ikke ser ut til å få sin konklusjon. Hvilke tidløse utfordringer har vi i faget?
Testfaget har alltid en grunnleggende utfordring, nemlig å finne de viktige feilene før noen «der ute» gjør det. Vi ønsker ikke at sluttbrukerne finner de pinlige feilene for oss, og det liker ikke brukere heller. Ut av dette kommer en annen utfordring: å finne måten testarbeidet kan gjøres mest effektiv på. Min erfaring er at vi må få til et best mulig samspill mellom effektiv testautomatisering og manuell testing. Det forutsetter at vi vet når det lønner seg å automatisere sammenlignet med å gjøre en manuell test flere ganger. Det er ikke lett å vite, men vi må likevel sondere dette.
En annen kjepphest som aldri går av moten er å teste lengst til venstre (Shift-Left), altså tidligst mulig i utviklingsløpet. Alvorlige misforståelse kan avverges tidlig gjennom klar og presis kommunikasjon, det være seg når behov kartlegges, krav spesifiseres eller designen settes opp. Uansett hvilken utviklingsmetodikk teamet bruker må vi gjennom en «Forstå-hva-vi-driver-på-med»-fase. Det siste jeg vil påpeke er at risikovurdering ligger i blodet på alle testere.
Hvis du skal spå litt frem i tiden, hva blir det neste temaet du vil ta inn i kurset?
For tiden ser jeg ingen nye hovedtema, men det er klart at kunstig intelligens (KI) vil få en mer sentral plass etter hvert. Akkurat nå tror jeg det særlig vil handle om hvordan KI kan hjelpe en tester i arbeidet.
Hva er det absolutt viktigste du mener kursdeltakerne MÅ vite om test etter kursene dine?
At det finnes et eget fag som omhandler test, og som det er fullt mulig å spesialisere seg i. De har nok fått med seg at det er enkelt å komme i gang med testing, men har innsett at det lønner seg å lære litt om forskjellige angrepsvinkler, metoder og teknikker. Det er ulike måter å fokusere på, alt etter hvilken informasjon du ønsker mer av. Faktisk ønsker jeg også å formidle at det er et morsomt arbeid!
Takk for praten, Sindre! Kursdeltakerne kan glede seg fremover!
SOCO har en rik og variert kurskatalog. Her kan dine testere fordype seg i testmetodikker, verktøy, ytelsestest og mobiltesting – for å nevne noe. SOCO-konsulentene har både bredde- og dybdekunnskaper, og deler gjerne av sine erfaringer! Ta kontakt med Victoria Bjertnes hvis du ønsker mer informasjon.