Du kjenner deg kanskje igjen. Releasen er straks klar. Du grubler på spørsmålet: “Er vi virkelig klare?” Å bestemme når et produkt er godt nok for lansering, er en balansegang mellom selve kvalitetssikringen og å kjenne releasen. Når vet vi at vi har nådd dette punktet?
Risiko og magefølelse
Testere lever i en verden hvor risikoanalyse og intuisjon gjerne kan påvirke oss like mye som som kode og feilrettinger. Magefølelsen kan si oss at det finnes uoppdagede feil, selv etter utallige tester og uten konkrete knagger å hekte mistanken på. Tross for at vi har gjennomført gode risikoanalyser og kjørt tester som dekker for de verste konsekvensene, kan vi sitte med følelsen av å ikke helt ha kontroll over leveransen. Formelt sett har vi her kanskje testet godt nok, hvis det å kjøre alle viktige tester basert på risikoanalysen og lukket alle alvorlige feil er et tegn på det. Men for nattesøvnen og magefølelsen er dette kanskje ikke nok likevel…
Målestokk for produktkvalitet
Et annet perspektiv på «godt nok» er å starte med selve produktkvaliteten. Vet vi nok om kvaliteten på det vi lager? Fra å fokusere på risiko flytter vi oppmerksomheten over på om vi har tilstrekkelig informasjon om leveransen vår. Risikoanalysene er bare brukbare hvis vi klarer å tenke på de mest sannsynlige scenariene eller har vurdert de plausible negative konsekvensene. Og det er jo ikke alltid vi klarer det. Dermed fanger ikke testene opp dette, og det forblir deler av produktet som vi ikke kjenner til. Dette henger ikke bare sammen med teamets evne til å tenke ut risiko og dets erfaring med liknende releaser, men også sammen med evnen til å gjøre applikasjonene våre testbare. Har vi det vi trenger for å hente ut informasjon vi trenger? Er utviklingsteamets oppfatninger av kvaliteten de samme som sluttbrukerne har?
Balansekunsten
Å bestemme når et produkt er «godt nok» for lansering krever en balanse mellom informasjon om kvalitet og gjenstående risiko. Risikoanalyse og et godt bilde av produktkvaliteten generelt kan til sammen gi oss en god følelse av at vi har testet tilstrekkelig.
Vi må heller ikke glemme evnen til å lære av feil. En kultur som fremmer læring og kontinuerlig forbedring vil kanskje ha et mer avslappet forhold til “godt nok”. Alle feil tas imot med takk for at vi fikk denne nye innsikten. Uavhengig av når feilene avdekkes, og hvor både team og testere vokser på den nye kunnskapen om både produktkvalitet og risiko.
Så hva er godt nok for deg?