BBL Pivotal er et selskap med 60 ansatte innen digitalisering av boligforvaltning i Norge. Selskapet siden starten i 1999 utviklet seg til å bli en sentral aktør i markedet, og har i dag 35 boligbyggelagskunder. BBL forvalter 340 000 boliger og 634 000 medlemmer. Vi tok en prat med produkteier Peter U. Sverdrup fra BBL Pivotal og Mats Samuelsson fra SOCO om hverdagen og testautomatisering.
Fortell litt om prosjektet ute hos BBL Pivotal?
Mats: Jeg stortrives! Jeg jobber i et skikkelig bra team og det er kjempespennende å jobbe med mikrotjenester. Vi er to testere som nå jobber med Min side og Portal som er løsninger vi har for borettslag og sameier. Nå forbedrer vi hvordan styrene håndterer regnskap i budsjettmodulen, som vi tror mange vil sette pris på. Vi åpner også opp for utenlandske adresser og postnummer, en funksjonalitet som også vi tror brukerne vil like. Selv jobber jeg en del med automatisering.
Kan dere si litt om hvordan dere jobber med automatisering?
Mats: For min egen del arbeider jeg mye i verktøyet Mabl, hvor fokus blant annet er å passe på at den nye funksjonaliteten ikke påvirker den eksisterende ved å innføre nye feil. Testene kan plukke opp viktige funn og feil sånn cirka annenhver sprint, så jeg liker godt den tryggheten det gir at de fanger dem opp! Spesielt feil som vi ikke ville ha funnet gjennom manuell testing og visuelle endringer som er tidkrevende å kjøre ved fysisk øyesyn. Vi finner også feil i testmiljøer og API’er som feiler.
Peter: Å investere tid i Mabl tidlig har gitt oss et robust grunnlag for raskere leveranser. Nå kan vi fokusere på de virkelig komplekse testene, mens Mabl tar seg av det repeterbare og sikrer stabil drift.
Hva har vært de største utfordringene dere har møtt i dette arbeidet og hvordan angrep dere dem?
Mats: Selv om fordelene er flere, bruker vi fortsatt mye tid på å vedlikeholde testene og få dem til å kjøre grønt. Det er den klassiske utfordringen med å ha et stabilt regresjonstestsett. Dermed går det tid med til å analysere hvor det gikk galt og hva som eventuelt må endres i testene. Selv om det er nyttig og moro å teste manuelt, så jobber vi på for å stabilisere testsettet. Da hjelper det at det er kjempemoro og en fantastisk gjeng å jobbe sammen med.
Hva blir de neste satsingsområdene for dere fremover?
Peter: Det blir å fortsette arbeide med å få testet brukerreisene med Playwright. Vi vektlegger brukerperspektiv og brukervennlighet, og bruker blant annet AxeDevtools for å generere rapporter for universell utforming og ellers skanne etter brudd på kravene for tilgjenglighet. Playwright er kraftig, og vi har allerede integrert det i pipeline for å ta ting tidlig. Vi ønsker å bli bedre kjent med rammeverket og bli mer effektive i å skrive tester. Vi er godt på vei dit!

Mats: Ja, for produkter som Portalen og Min side ser utviklerne stort potensiale hvor vi må balansere mellom å ha stabile happy paths og unngå tid på vedlikehold.
Takk for et spennende innblikk i BBL Pivotal, Peter og Mats – og lykke til med ny budsjettmodul og regresjonstestene!