For introduksjonens skyld, kan ikke du fortelle meg hva du driver med hos Tet?
«Jeg driver kvalitetssikring i produktteamet som heter mobilitet, hvor hovedfokuset i det siste har vært å integrere med alternative reiseformer, også kalt mikromobilitet. Definisjonen av mikromobilitet er at det er små, lette elektriske kjøretøyer som elektriske scootere, sykler, og skateboard. Bruken av lettere kjøretøy skal bidra til å forbedre bytransport ved å tilby et mer tilgjengelig, effektivt og miljøvennlig alternativ til tradisjonelle transportmidler. Akkurat nå kan du leie Tier, Voi eller Ryde elsparkesykler og elsykler i Ruters app, og vi er i pilot med Oslo bysykkel.» forteller Geir.
1. Når du tester sparkesykler og sykler, så må du vel ut å trimme litt?
«Løsningen består av flere lag, fra backend testes hovedmengden av funksjonaliteten automatisk og teknisk, mens selve app-løsningen er en kombinasjon av automatisk og manuell. Hovedmengden av testingen på app skjer godt plantet på kontorstolen med mockede data, men det hender heldigvis at vi må ut en tur for å få luft under vingene.»
2. Når du er ute i feltet for å teste løsningen, hvordan ser det ut?
«Funksjonaliteten vi leverer er kun på app, så testverktøyet har vi alltid med oss i lomma. Når vi tester i feltet har jeg gjerne invitert hele produktteamet med produktledere, designere og utviklere og lagt en liten slagplan for hva som skal være hovedfokus. Jeg detaljplanlegger ikke, fordi den naturlige variasjonen av å ha ulike ekspertbrukere skaper ofte gull.»
3. Har du noen spesielle ritualer eller rutiner du følger før du drar ut for å teste sykler? Kanskje en slags «sykkeltesterens mantra» som setter deg i riktig modus?
«Et par kjedelige tekniske hensyn må tas først; korrekt appversjon installert og lagt inn betalingskort. Så er det å titte ut av vinduet for å se om det er snø, regn eller solbrillevær, og tilpasse bekledning deretter. Et mantra burde nok vært sykkelhjelm, men det blir med å kjøre forsiktig og hensynsfullt og sørge for å ikke dø!»
4. Hvordan er det å gå fra å teste kodelinjer til å teste sykkelruter? Her får du jo brukt både hode og kropp på jobb!
«Å få brukt hodet er ikke noe problem, det er ikke veldig forskjellig fra annen teknisk testing i det dagligdagse. I mine øyne er et av mine viktigste bidrag å redusere terskelen for at andre tester, derfor finnes det mange måter å simulere turer. Dessuten er det ikke selve handling av å sykle som er der kompleksiteten er, men å starte en leie og levere tilbake etc. Så kroppen får ikke trent seg så mye som hjernen!»
5. Helt til slutt, vil du dele noen morsomme historier om møtene dine med brukere mens du var ute og testet? Kanskje noen interessante samtaler eller uventede vennskap som ble dannet?
«Vi innhenter relativt ofte kundeinnsikt via brukertester rundt Jernbanetorget og omegn, både prototyper på kafé og andre samlingsteder i sentrum eller sender kundene ut på praktiske oppgaver med sparkesykler og Ruter-appen. Det er mye gode tilbakemeldinger fra engasjerte folk. Brukerintervju føles skummelt for meg i starten, men det er alltid veldig hyggelig! Jeg har ikke fått meg noen nye venner enda dog… hvis vi sees på en sykkel i Oslos gater, kanskje det blir deg?»
Tusen takk til Geir Maurud i Tet Digital for at du deler prosjekterfaring!