Vi er omgitt av mobile applikasjoner på alle kanter, og vi kan gjøre de fleste av dagens gjøremål via apper på smartenhetene våre. Enten det er å skrive og dele todo-lister, netthandle, kjøpe billetter eller bestille mat. Det gir høye krav til svartid, intuitivitet og brukervennlighet. Og det er utvilsomt mange varierte og viktige oppgaver som venter mobilapptesterne!
Mobilhotellet ditt
For å komme i gang med test av mobilapper presenterte Sahdia en modell med kombinasjoner av plattform, produsenter og OS versjoner i tillegg til kombinasjonen av forskjellige fysiske størrelser på mobile enheter. Hvordan du bør sette sammen mobilhotellet avhenger av hvilken kombinasjon du ønsker å teste funksjonaliteten i appen på. Og som Sahdia nevnte, så trengs det kanskje ikke mer enn to enheter med forskjellige skjermstørrelser for å teste akkurat din app? Å gå til anskaffelse av forskjellige typer enheter for å bygge opp mobilhotellet er kostbart, krever vedlikehold og sannsynligheten for at du tester alle enheter hver eneste gang er veldig liten.
Som et alternativ til fysiske enheter ba Sahdia testerne gjøre seg kjent med forskjellige typer simulatorer og emulatorer. I utviklingsprosessen er dette kjempefine verktøy som du kan teste på, men siden de av og til kan bugge noe er det alltid lurt å ha minst en fysisk device per plattform å kunne teste på.
Ulike typer apper
Mobile applikasjoner deles gjerne i tre: native, webbaserte og hybride. Sahdia forklarte forskjeller, likheter, fordeler og ulemper for hver av dem. Native applikasjoner er utviklet for en bestemt mobilplattform, som iOS eller Android og gir bedre ytelse og god tilgang til plattformsfunksjonaliteten, men krever mer vedlikehold og gir også flere enheter å ta hensyn til under test.
Webbaserte applikasjoner er tilgjengelige via nettlesere på mobile enheter. Et eksempel er en mobilversjon av en nettbank som du kan nå via nettleseren på telefonen din. Fordelen for utviklerne er enkel oppdatering, og den er kompatibel på tvers av plattformer. Her må du passe på å teste det grafiske grensesnittet på ulike enheter.
Hybridapplikasjoner kombinerer funksjoner fra både native og webapps. Slike applikasjoner gir en kjerneopplevelse som en native app, men bruker webteknologi for visse funksjoner. Dette gir en balanse mellom ytelse og rask utvikling.
Test av funksjonalitet og kompatibilitet
Grunnleggende funksjoner og brukergrensesnittet til en app er det første som møter brukerne. Sahdia ga flere gode tips til hva du må huske å teste. Alt fra hastighet, installasjon, oppdatering, lokale data, push, integrasjon til språk, lenker, skalering og tillatelser. Vises informasjonen og er den tydelig nok? Hun fortalte også hvordan de i prosjektet sitt drar fordel av logging som gjøres og hvordan betaprogram kan benyttes.
Fra sin erfaring viste også Sahdia til andre typer testing som test med hensyn til UU og kompatibilitetstesting. Vi ønsker jo at flest mulig kan bruke appene vi utvikler, og som en naturlig konsekvens ønsker vi at applikasjonen vår skal være tilpasset de mest brukte enhetene. Kompatibilitetstesting innebærer å sikre at en app fungerer jevnt på forskjellige enheter, operativsystemer og skjermstørrelser. For eksempel, en app som er optimalisert for en iPhone X bør også fungere godt på en iOS-enhet med en annen skjermstørrelse.
Tips til gode verktøy
Sahdia viste frem noen av verktøyene som hun bruker til mobiltesting. Som nevnt er noen verkøy kanskje tilpasset hvilken type mobilapplikasjon du utvikler, og plattformen den er på – mens andre kan brukes på tvers.
Proxyman eller Fiddler er gode verktøy som kan brukes til å inspisere APIene som brukes av mobilappen. Inspiseringen lar deg også manipulere data for å kunne utføre negative tester.
Sahdia demonstrerte også delingsverktøyet Vysor for å speile fysiske enheter trådløst til PCen. Når det kommer til testautomatisering kan verktøy som feks Maestro raskt bistå med regresjonstester, og de fleste kan nå også integreres i CI/CD pipelines.
Tusen takk til Sahdia for et interessant og nyttig innblikk i test av mobilapplikasjoner!