Norgespris er en statlig frivillig ordning som fra 1. oktober blir et alternativ til strømstøtten, med formål å gi forutsigbare strømpriser. Det er gjennom «Min side» på Elhub at strømabonnenter kan logges seg på for å bestille ordningen digitalt.
SOCO-konsulent Johan Burman har de siste månedene bidratt til testingen av Norgespris. Vi slo av en prat med Johan om løsningen og testarbeidet.
Johan, hva har vært det mest spennende å teste i denne løsningen?
Det var et helt nytt domene, energi, som jeg aldri jobbet med tidligere – og en spennende sektor hvor det skjer mye nå! Elhub er for energidata litt som Vipps er for betalinger, altså de har rollen som sentrale nav i et økosystem. Elhub standardiserer og forenkler interaksjonen mellom ulike aktører. Den nye løsningen er basert på mikrotjenestearkitektur og containere på skyplattformen til Oracle. Det gir oss helt andre muligheter med skalering, løsere koblinger, raske utrullinger og null nedetid. Norgespris er den første store tjenesten på den arkitekturen. Jeg har likt veldig godt å teste helheten – både API-er rent funksjonelt, UI-testing, men også å ytelsesteste løsningen gitt at «hele Norge» vil logge inn og bestille i samme korte tidsrom. At Norgespris er helt nytt har gjort at det ikke finnes eksisterende data å bruke, for eksempel for å se hvor stor peaken blir ved oppstart. Ingen vil jo havne øverst på vg.no pga nedetid!
Si litt om hvordan du fikk brukt kunnskapene dine i testarbeidet?
Jeg har tidligere jobbet med utvikling og integrasjon av distribuerte systemer. Så jeg tror min erfaring av å prioritere hva som er viktigst å fokusere testingen på har vært nyttig. Da tenker jeg på risiko, få fremdrift og finne eventuelle problemer med ytelsen, for å nevne noe.
Det er Stortinget som har vedtatt Norgespris, og de praktiske detaljene ble ikke klart før sent i utviklingsløpet. Har det hatt noe å si?
Ja, da vi dro på sommerferie var ikke Norgespris vedtatt av Stortinget ennå! Det skal sies vi hadde startet utviklingsarbeidet likevel. Det måtte vi skulle vi ha noen sjanse å bli ferdig til 1. oktober. Når krav og funksjonalitet ikke er ferdig blir det hele et «moving target». Det som var sikkert var at vi måtte release innen 1. oktober. Så det var litt frustrerende at mye ennå ikke var spikret så sent i prosessen. Det medførte mye arbeid helt inn i det siste da Norgespris åpnet opp for alle 24. september. Jeg må skryte av de flinke utviklerne i teamet, som virkelig har hatt et godt testfokus. Dessuten har samarbeidet i teamet vært svært godt!
Var det noen bekymring om løsningen skulle takle stor trafikk?
Vi hadde vært mer bekymret hvis løsningen skulle åpnes 1. oktober og alle skulle inn å bestille samtidig. Som kjent så er det mulig å bestille en uke i forveien, og trafikken kan fordeles litt jevnere utover. Nå slipper alle å stresse 1. oktober med å bestille, siden de kan i ro og mak gjøre det når det passer uken før. Det går fint å bestille etter 1. oktober også. Som ytelsestester ser jeg jo gjerne at ikke alle nordmenn logger inn akkurat samme time :). Men jeg føler meg rimelig trygg etter våre tester!
I skrivende stund har bestillingen vært åpen i noen dager, og det ser ut til at løsningen ikke bare tåler stor trafikk – men er en stor suksess. Bra jobbet, Johan og teamet på Elhub!